Hoppa till huvudinnehåll

Sophämtning och avfall

Jens Karlsson avatar
Skrivet av Jens Karlsson
Uppdaterad idag

Villa

Som villaägare eller hyresgäst i villa måste du teckna ett eget abonnemang för sophämtning. Detta sköts ofta av det kommunala renhållningsbolaget, men kan i vissa kommuner vara privatiserat.

När du flyttar in:

  • Kontakta kommunens renhållningsbolag minst 2 veckor före inflyttning

  • Välj typ av kärl (storlek och tömningsfrekvens)

  • Beställ start av abonnemang från inflyttningsdatum

  • Ordna leverans av soptunnor om det inte redan finns på fastigheten

Vanliga kärltjänster:

  • Restavfall: Vanligt hushållsavfall (obligatoriskt)

  • Matavfall: Komposterbara matrester (obligatoriskt i de flesta kommuner)

  • Returpapper: Tidningar och kartong (frivilligt i vissa kommuner)

Priser: Avgiften varierar beroende på kärlstorlek och hur ofta tömning sker. Standardabonnemang kostar vanligtvis 1 500-3 000 kr per år.

När du flyttar ut:

  • Meddela renhållningsbolaget minst 2 veckor före utflyttning

  • Begär avbeställning av tjänsten från utflyttningsdatum

  • Lämna kärlen kvar på fastigheten (de tillhör fastigheten, inte dig)

Lägenhet

I lägenhet ingår sophämtning alltid i hyran eller avgiften. Fastigheten har gemensamma soprum eller sophus där du slänger ditt avfall. Ingen åtgärd krävs från din sida vid flytt.

Återvinning och grovsopor

Oavsett boendeform ansvarar du själv för att lämna återvinningsbart material (glas, metall, plast) till närmaste återvinningsstation. Dessa finns ofta i de flesta bostadsområden.

Grovsopor och farligt avfall:

  • Besök kommunens återvinningscentral för möbler, elektronik, färgrester och annat som inte får slängas i hushållssoporna

  • De flesta kommuner erbjuder gratis eller subventionerad grovsophämtning 1-2 gånger per år

  • Du kan också boka hämtning av grovsopor mot en avgift

Vanliga frågor

Kan Flyttsmart hjälpa mig med detta? Flyttsmart hjälper dig med själva flytten och kan rekommendera städfirmor och andra tjänster, men du behöver själv kontakta VA-verk och renhållningsbolag för att teckna eller säga upp abonnemang.​

Hur fungerar det vid andrahandsuthyrning? Vid andrahandsuthyrning ingår normalt vatten, avlopp och sopor i hyran du betalar till huvudhyresgästen. Kontrollera ditt andrahandskontrakt för att vara säker.

Vad gör jag om det inte finns några sopkärl på fastigheten? Kontakta renhållningsbolaget så ordnar de leverans av nya kärl. Detta ingår vanligtvis i grundavgiften.

Måste jag ha matavfallskärl? I de flesta kommuner är sortering av matavfall obligatoriskt sedan 2024. Kontrollera med ditt lokala renhållningsbolag vad som gäller i din kommun.

Kan jag välja vilket företag jag vill ha för sophämtning? Nej, sophämtning för villor är en kommunal tjänst och du måste använda det bolag som din kommun har utsett. Detta gäller även om bolaget är privatägt.

Fick du svar på din fråga?